Zapomenuté heslo?

Kalendář:

<
>
25
26
27
28
29
30
1
 
2
 
 
3
4
 
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5

Na této stránce se budete pravidelně seznamovat s novinkami našeho EKOPROGRAMU

Naše mateřská škola se ve školním roce 2016/ 2017 přihlásila do Mezinárodního programu Ekoškola pro mateřské školy.

Ekoškola je unikátní metodikou sedmi kroků, která nabízí ucelený návod, jak docílit ve škole i jejím okolí pozitivních změn. Sedm kroků umožnuje, aby děti měnily prostředí školy a své návyky a aby celá škola byla šetrnější k životnímu prostředí. Zároveň děti získávají užitečné dovednosti pro svůj budoucí život a učí se, jak se mohou zapojit do demokratického rozhodování. Hlavním předpokladem smysluplnosti programu je vlastní aktivita dětí . Důležitá je spolupráce s učiteli, rodiči, vedením školy, provozními zaměstnanci a dalšími členy místní komunity. 

CO OD PROGRAMU OČEKÁVAT

- mateřská škola, která má již v oblasti environmentální výchovy zkušenosti, využije program především jako metodické vedení

- mateřská škola získá návod, jak činnosti v oblasti ekologie a environmentální výchovy zařadit do školního vzdělávacího programu

- po úspěšném naplnění kritérií programu Ekoškola můžeme získat mezinárodní titul, který se symbolizuje mezinárodní zelenou vlajkou

EKOŠKOLA KROK ZA KROKEM

- první krok - Ekotým

- druhý krok - Analýza

- třetí krok - Plán činností

- čtvrtý krok - Sledování a vyhodnocování

- pátý krok - Environmentální výchova ve výuce

- šestý krok - Informování a spolupráce

- sedmý krok - Ekokodex

TÉMATA EKOŠKOLY

Jídlo
Odpady
Prostředí
Voda

ŠKOLNÍ ROK 2019/2020


EKOŠKOLKA
 
„Chceš-li postavit loď, nesmíš poslat muže, aby sehnali dřevo a připravovali nástroje, ale nejprve musíš ve svých mužích vzbudit touhu po nekonečných dálkách otevřeného moře.“
 
-S láskou a radostí ukazovat dětem kladný vztah k životnímu prostředí, k našemu domovu. Ukazovat dětem, jakou mocí vládnou a co jsou schopné i malými krůčky změnit.
Motivovat je k tomu, aby samy chtěly objevovat a řešit.
 
1. setkání
1.10.2019

 
ZÁMĚR:
1. Chceme, aby děti pochopily, co je to ekotým a proč v něm jsou.
2. Co budeme v ekotýmu dělat a proč.
3. Seznámení dětí, sjednocení skupiny – společný záměr, básnička, odznáčky, vlajka, atd.
4. Co je to prostředí? Co všechno do něj patří? Je na všech místech stejné? Jak se o něj můžeme starat, jak se stará prostředí o nás? Co nám dává


 
Příroda je krásná věc,
zvířat je v ní plný les.
Každé zvíře má svou řeč,
i ty stromy mluví též.
Ptáci z výšek prozpěvují
a motýlci poletují.
Na loukách, když roste kvítí,
sluníčko si pěkně svítí.
Všechno má v ní místo svoje,
řeky šumí, vítr duje.
Příroda je naším domovem,
proto jí tak milujem.
S láskou o ni pečujeme,
v ekotýmu si to spolu užijeme.
ZÁPIS Z 1. SETKÁNÍ:
ÚČASTNÍCI:
 
 
 
 
 
V kroužku jsme se představili a děti, které chodily do ekotýmu již loni, zrekapitulovaly, co všechno jsme se v loňském roce naučili a jaké aktivity jsme dělali.
Řekli jsme si s dětmi, proč se spolu scházíme a co budeme dělat :)
Že je naším společným úkolem péče o přírodu, protože je přeci naším domovem a dává nám vše, co potřebujeme, takže aby nám dávala zdravé a dobré věci (vzduch, vodu, ovoce,…), musíme i my se starat o její zdraví.
Děti krásně odpověděly na otázku „Co je to prostředí?“, společně se dostaly k tomu, že je to naše třída, ale může to být i zahrada, sídliště i celá planeta a je to tedy vlastně vše, co je kolem nás.
Domluvili jsme se, že se teď s lupou podíváme na prostředí naší zahrady, prozkoumáme, co na té naší zahrádce všechno žije a zkusíme přijít na to, co čím bychom tu zahradu mohli obohatit.
A už padaly nápady:
- ptačí budka – tam se mohou ubytovat ptáčci a my je můžeme sledovat
- krmítko pro ptáčky – v zimě můžeme ptáčkům trochu pomáhat se sháněním potravy a budeme jim sypat zrní do krmítka a při tom můžeme sledovat, kteří ptáčci naší zahradu navštěvují.
- krmelec, ale na to bychom s paní učitelkou ještě počkaly, na divoká zvířátka na zahrádce si ještě netroufneme :D
- jezírko – můžeme sledovat vodní živočichy, třeba se k nám nastěhuje i žabička
- hmyzí domečky – hmm a kde žije hmyz? No přeci u stromů a pod kameny, mají rádi kmeny stromů a pařezy.  My zkusíme tedy poprosit dospěláky, jestli by nám nemohli nějaký pěkný pařez přivézt na zahrádku, protože my ho přeci neuneseme nebo ještě líp by nám mohli vyrobit nějaký pěkný hmyzí hotel, abychom pak mohli ty broučky zkoumat.
- strom – domluvily jsme se s dětmi, že bychom mohli zasadit stromy nejenom na naší zahradě, ale i v okolí našeho bydliště, abychom se na ten náš stromeček mohli dívat a mohli se o něj starat i po odchodu z naší školky. Kdybychom si však chtěli vypěstovat strom ze semínka, tak to potrvá docela dlouho, takže jsme se rozhodli, že si nějaký pěkný strom/stromy koupíme. Hmmm…, ale kde na to vezmeme penízky, když nikdo z nás (kromě paní učitelek) nechodíme do práce, za kterou se dostávají penízky… No my o ně hezky poprosíme všechny, kdo by nám je na tenhle náš velký plán chtěli dát, všechny, kdo by nás chtěl podpořit!!
Jak o ty penízky poprosíme? My si namalujeme obrázky stromů a uděláme letáčky o našem plánu, řekneme to doma rodičům a ti to řeknou svým přátelům… SUPER!
Teď už nám chybí jenom nějaké pěkné kasičky a ty si společně vytvoříme při dalším setkání.
Jako další úkol na příště jsme stanovili zkoumání zahrady, společně se vydáme na podrobný průzkum, abychom zjistili, co všechno na zahradě máme, z jakých materiálů jsou naše prolejzačky a jaká zvířátka tu žijí.
Ufff to jsme toho vymysleli a máme spoustu plánů :) takže teď už si jenom povíme krásnou básničku, kterou se časem naučíme a hurááá jdeme si hrát!
Info pro paní učitelky:
Prosíme paní učitelky na třídách, aby nechaly děti z Ekotýmu říct, co jsme dnes dělali. Prosím zeptejte se dětí, co jako Ekotým budeme dělat a jak se jim setkání líbilo a jaké máme úkoly na příště. Téma letošní školního roku je PROSTŘEDÍ. S dětmi jsme si vysvětlili co to prostředí je, zaměřili jsme se na školní zahradu a přemýšleli jsme, jak bychom jí mohli obohatit.
 
ÚKOLY:
1) Zeptat se doma, kdo by mohl vyrobit pro naší školku ptačí budku a ptačí krmítko
2) Kdo by mohl zajistit hmyzí domeček (pařez, polínko, atd…..)
3) Společný název pro Ekotým a všechny ochránce přírody z JAHODNICE!
4) SBÍRKA NA STROMY – projekt, kde celá MŠ Jahodnice bude vybírat peníze na stromy na naší zahradu a do našeho okolí. Úkolem je nápady na to, jak by měla vypadat kasička na třídu!


 

EKOTÝM DĚTÍ – 2. SETKÁNÍ

Na naší druhé schůzce jsme se s dětmi pozdravili a  přivítali naší novou básničkou. Povídali jsme si o tom, co je prostředí. Děti už věděly, že prostředí je naše třída, zahrada, ulice, hřiště, ale že jsou to i lidi kolem nás a vše co nás obklopuje.

Všichni jsme se shodli na tom, že čím hezčí je prostředí kolem nás, tím lepší máme náladu a cítíme se dobře. A tak jsme začali to prostředí kolem nás zkoumat.

Na pomoc jsme si vzali Analýzu z programu Ekoškola a začali jsme v naší třídě.

 

Otázky k analýze:

1. Máte ve školce hračky z přírodních materiálů?

         Odpovědi dětí: Ano, máme ve školce hodně věcí a hraček z přírodních        materiálů.

2. Kde máte ve školce své oblíbené místo? Čím je toto místo zajímavé?

         Odpovědi dětí: zahrada, klouzačka, pod lodí, houpačka, pískoviště, koloběžky.

         Všechny děti se shodly, že jejich oblíbená místa jsou na zahradě a uvedly    důvod, proč které místo vyhledávají.

3. Postaráte se o rostliny, které ve školce máte?

         Odpověď dětí: Ne, o rostliny se starají naše paní provozní

Na závěr hodiny jsme si zacvičili jógovou sestavu se zvířátky. Na příští schůzce budeme pokračovat v analýze prostředí, ale tentokrát na naší zahradě:-)

 

                                                                                     Zapsala: Lenka Bulantová

EKOŠKOLKA
 
„Chceš-li postavit loď, mesmíš poslat muže, aby sehnali dřevo a připravovali nástroje, ale nejprve musíš ve svých mužích vzbudit touhu po nekonečných dálkách otevřeného moře.“
 
S láskou a radostí ukazovat dětem kladný vztah k životnímu prostředí , k našemu domovu (nejenom k přírodě, naše životní prostředí tvoří i naše vztahy). Ukazovat dětem, jakou mocí vládnou a co jsou schopné i malými krůčky změnit. Motivovat je k tomu, aby samy chtěly objevovat a řešit.
 
 

3. SETKÁNÍ

12.11.2019
 
Příroda je krásná věc,
zvířat je v ní plný les.
Každé zvíře má svou řeč,
i ty stromy mluví též.
Ptáci z výšek prozpěvují
a motýlci poletují.
Na lukách, když roste kvítí,
sluníčko si pěkně svítí.
Všechno má v ní místo svoje,
řeky šumí, vítr duje.
Příroda je naším domovem,
proto jí tak milujem.
S láskou o ní pečujeme,
v ekotýmu si to spolu užijeme.
 
ZÁMĚR:

Otázky k analýze:
 
1. Máte ve školce hračky z přírodního materiálu?
2. Máte ve školce své oblíbené místo? A proč to tak je?
3. Mají děti ve školce své místo nebo nástěnku, kde děti samy rozhodují, co na nástěnku dají, jak místo vyzdobí?
4. Starají se děti o rostliny ve školce?
5. Máte na školní zahradě různé druhy rostlin? Jaké?
6. Máte na zahradě místa, kde žijí živočichové? Jaká?
Chodíte s dětmi ven každý den a za každého počasí?
Máte na školním pozemku herní prvky z přírodního materiálu? Jaké

IMG_20191113_084502.jpgIMG_20191113_084443.jpg
SETKÁNÍ EKOTÝMU RODIČŮ S TVOŘENÍM
 

 IMG_20191112_154504.jpg
 

ARCHIV = HISTORIE NAŠEHO EKOTÝMU



NAŠE SCHŮZKY:

Ekotým pro děti - 27. 3. 2018
Ekotým pro rodiče - 26. 3. 2018 - zrušeno
Ekotým pro děti - 20. 2. 2018
Ekotým pro děti - 23. 1. 2018
Ekotým pro děti - 22. 11. 2017
Ekotým pro děti - 30. 10. 2017
Ekotým pro rodiče - 24. 10. 2017
Ekotým pro rodiče a děti - 22. 5. 2017
Otvírání zahrady - 4. 5. 2017
Dětský Ekotým – 5. 5. 2017
Setkání dětského Ekotýmu den 27.3. 2017
Setkání Ekotýmu rodičů 27.3. 2017

DRUHÉ TÉMA PRO NÁŠ EKOTÝM
Odpady

Děti se seznámí s principem 3xR (Reduce, Reuse, Recycle). Dozvědí se, co znamená předcházet vzniku odpadu, a pátrají, co pro to ve školce dělají a co by se ještě dalo dělat. Pracují s odpadovým materiálem a vužívají ho k tvůrčí činnosti. Zjišťují, proč je dobré odpad třídit a co se s vytříděným odpadem dále děje, jaký odpad se třídí ve škole a jaký by ještě bylo možné třídit. Seznamují se s tím, kde jsou koše na odpad umístěné, mohou hodnotit vhodnost jejich umístění a navrhují možná označení košů a tvorbu informačních materiálů o třídění ve škole pro ostatní.

NEJNOVĚJŠÍ
ŠKOLNÍ ROK 2018/2019 - TÉMA: ODPADY

Dětský Ekotým – 4. 4. 2019 
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 4. 4. 2019 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu)


Na této schůzce děti vyráběly označení tentokrát na tašky, do kterých třídíme odpad - plasty. Děti vystřihaly z plastu kytičky a další ozdoby.

Zapsala: L. Bulantová




Dětský Ekotým – 21. 3. 2019 
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 21. 3. 2019 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu)

Na této schůzce děti vyráběly označení na tašky s tříděným odpadem. Děti vytvořily a přilepily na tašky s papírem - papírové lodičky, čepičky a šipky. Teď už i naši nejmenší poznají, co kam patří.

Zapsala: M. Mikulenčáková




Dětský Ekotým + schůzka Ekotýmu rodičů + Jarní tvořivá dílna – 5. 3. 2019 
Zápis schůzky dětského Ekotýmu, schůzky Ekotýmu rodičů a jarní tvořivé dílny ze dne 5. 3. 2019 

V úterý 5. 3. 2019 se potkala schůzka Ekotýmu rodičů a dětí opět s tvořivou dílnou, tentokrát s jarní tématikou. Děti z Ekotýmu představily všem svoji práci, tzn. pravidla Ekotýmu a úkoly, které nás čekají do konce školního roku. Následně byla naplánována jarní akce na zahradě pro rodiče a děti. Stanoviště za Ekotým v tento den bude zajišťovat na zahradě paní Hajchlová a paní Heranová. Když bylo za Ekotým vše řečeno, tak se rodiče i děti pustili do velkého tvoření.

A že bylo co tvořit:
- náušnice ve tvaru kytiček
- jarní květiny z ubrousků a špejlí
- obrázky jarních květin 
- a k tomu květiny z přístroje Big Shot a vyřezávací šablony

Za doprovodu písniček J. Uhlíře a Z. Svěraka nám šla práce dobře od ruky.

Zapsala: L. Bulantová





Dětský Ekotým – 7. 2. 2019 
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 7. 2. 2019 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu)

Rekapitulace plánu činností.
Rekapitulace pravidel Ekotýmu.
Děti určily termíny splnění jednotlivých úkolů.
Kontrola tříděného odpadu na třídách.
Plán na příští schůzku - výroba označení na tašky s tříděným odpadem.

Zapsala: M. Mikulenčáková





Dětský Ekotým – 24. 1. 2019 
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 24. 1. 2019 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu)

Procházka kolem školky. Děti z Ekotýmu se seznamují s kontejnery na tříděný odpad v okolí MŠ. Opakují si, na jaký odpad je který kontejner, kdo odpad odváží a co se s tříděným odpadem následně děje.

Zapsala: M. Mikulenčáková




Dětský Ekotým – 9. 1. 2019 
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 9. 1. 2019 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu+koordinátorky)


Vytvoření plánu činností na tento rok:
1) Využíváme ve školce důkladně papír? Na jaké účely? 
Řešení: začneme využívat papír z obou stran, budeme používat papír na další tvoření - lodičky, čepičky, šipky...
2) Využíváme ve školce znovu odpady? Jakým způsobem? 
Řešení: výtvarná dílna - květináče z petlahví
3) Máme koše na tříděný odpad označeny popisky tak, aby jim děti rozuměly? 
Řešení: namalovat obrázek, vytvořit výrobek a nalepit na koše s tříděným odpadem
4) Zjišťujeme, zda je odpad správně vytříděný? 
Řešení: zástupci třídy budou kontrolovat tříděný odpad na jednotlivých třídách

Splnění úkolů - viz. nástěnka PLÁN ČINNOSTÍ

Pravidla Ekotýmu: 
společně vytváříme pravidla Ekotýmu
Úkoly: 
- David namaluje pravidlo - Chráníme životní prostředí
- Zoránek a Štěpán namalují - Pusinkové pravidlo
- Esinka namaluje pravidlo - Přemýšlíme a říkáme své nápady
- Lucinka namaluje pravidlo - Když někdo mluví, ostatní poslouchají

Zapsala: M. Mikulenčáková


Dětský Ekotým + schůzka Ekotýmu rodičů + Vánoční tvořivá dílna – 27. 11. 2018 
Zápis schůzky dětského Ekotýmu a Vánoční tvořivé dílny ze dne 27. 11. 2018 

V úterý dne 27. 11. 2018 jsme poprvé propojili naše společné schůzky Ekotýmu rodičů a dětí s vánoční tvořivou dílnou. Na úvod přivítaly děti z Ekotýmu všechny přítomné a krátce popsaly společnou práci za uplynulé dva měsíce. Následně jsme představili všem rodičům a dětem novou koordinátorku a velkou posilu našeho Ekotýmu - paní učitelku Moniku Mikulenčákovou. Rodičům byl také představen plán činností na tento rok. A pak již vypuklo velké vánoční tvoření. Za pomoci přístroje Big shotu a dětské fantazie vznikla neuvěřitelně krásná vánoční přání a výzdoba. Celou tvořivou dílnu provázela pohodová nálada.

Zapsala: L. Bulantová




Dětský Ekotým – 20. 11. 2018 
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 20. 11. 2018 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu)

S dětmi vybarvujeme obrázky k Analýze a připravujeme se na druhý krok Ekoškolky, kterým je PLÁN ČINNOSTÍ. Malujeme obrázky, které vystihují naše plány a termíny, tvoříme z vytříděného papíru vlaštovky a lodičky.

Zapsala: L. Bulantová




Dětský Ekotým – 6. 11. 2018 
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 6. 11. 2018 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu)

Na této schůzce jsme s dětmi přistoupili k prvnímu kroku Ekoškolky - kterým je ANALÝZA. Děti zjišťovaly silné a slabé stránky v naší mateřské škole. Zkontrolovali jsme umístění košů na tříděný odpad ve třídách a dalších prostorech. Při návštěvě školní kuchyně jsme se informovali na balení a množství potravin, které paní kuchařky objednávají. Následně jsme společně vytvořili přehlednou analýzu k tématu Odpady a vyplynuly nám 4 úkoly pro tento rok. 

Zapsala: L. Bulantová




Dětský Ekotým – 16. 10. 2018 
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 16. 10. 2018 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu)

První schůzka dětského Ekotýmu pro rok 2018/2019 byla věnována představení nových dětí a uvedení tématu pro tento rok, kterým zůstává téma - Odpady.
Děti si zopakovaly co vše je možné třídit, dále jaké barvy mají kontejnery na tříděný odpad a kde jsou v nejbližším okolí umístěny. 

Zapsala: L. Bulantová



ŠKOLNÍ ROK 2017/2018

AKCE PRO RODIČE A DĚTI NA ZAHRADĚ - 25. 4. 2018
Stejně jako každý rok, tak i letos v dubnu, jsme s dětským Ekotýmem připravili akci  pro rodiče a děti na školní zahradě. Odpoledne plné her, hádanek (nejen pro děti), soutěží a odměn provázelo slunečné počasí. Děti a jejich rodiče čekalo na zahradě 5 stanovišť.  U prvního úkolu děti rozřazovaly barevná víčka a následně z nich poskládaly obrázky. U druhého stanoviště jsme třídili odpad do čtyř kontejnerů. Třetí stanoviště zahrnovalo zdravé a nezdravé potraviny. A další úkol spočíval v tom, že  si děti vybraly jeden obrázek z pexesa a následně tento obrázek namalovaly křídou na náš chodník. Rodiče mezi tím mohli hádat, jak dlouho se rozkládá např. - sklo, papír, jablko, pomerančová kůra, žvýkačka atd. Poslední stanoviště bylo za odměnu. Zde jsme ochutnali tmavé a světlé pečivo, makovec a další dobroty z pekárny, která dováží produkty do naší školky. Na závěr děti dostaly spoustu odměn. Odpoledne plné zábavy a her nám uteklo jako voda. Dětskému Ekotýmu se společně s pedagogickým sborem a všemi zaměstnanci školky podařilo připravit další příjemnou akci.

Zapsala: L. Bulantová

Ekologické dopoledne – 24. 4. 2018 
Dne 24 . 4. 2018 jsme připravili na zahradě akci pro děti zaměřenou na správné třídění odpadu. Každé dítě si tento den přineslo s sebou do školky plastovou láhev. Na zahradě jsme pet láhve naskládali na jedno místo a vznikla nám z nich velká hromada. Poté jsme pet láhve vzali, uvolnili víčko a sešlápli. Během okamžiku se z velké hromady plastových láhví stala malá hromádka, která se bez problémů vešla do jednoho žlutého kontejneru na plasty. Tak jednoduché to je, když chceme správně třídit odpad.

Zapsala: L. Bulantová


Dětský Ekotým – 27. 3. 2018 
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 27. 3. 2018 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu)

V úterý 27. 3. 2018 dostaly děti z Ekotýmu pracovní list, kde měly správně vybarvit kontejnery na tříděný odpad a škrtnout vše, co do tohoto kontejneru nepatří. Všechny děti vypracovaly list bezchybně. Na závěr schůzky jsem se společně naučili básničku "Tříděný odpad". Další schůzka Ekotýmu pro děti bude věnovaná přípravě Akce na školní zahradě.

Zapsala: L. Bulantová


Schůzka Ekotýmu rodičů – 26. 3. 2018 
Schůzka Ekotýmu rodičů byla zrušena z důvodu vysoké omluvenosti účastníků.

Zapsala: L. Bulantová


Dětský Ekotým – 20. 2. 2018
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 20. 2. 2018 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu)

V úterý 20. 2. 2018 se konala již pátá schůzka našeho dětského Ekotýmu. Děti si vystřihly a vybarvily kontejner na tříděný odpad a přiřadily k němu obrázky jednotlivých druhů tříděného odpadu. Na závěr schůzky jsme se společně u klavíru naučili písníčku "Třídíme odpad". Byla to veselá a tvořivá schůzka.

Zapsala: L. Bulantová


Dětský Ekotým – 30. 1. 2018
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 30. 1. 2018 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu)

Na schůzce Ekotýmu, která se konala v úterý 30. 1. 2018 děti dodělaly své originální výtvory z tříděného odpadu. Využili jsme i vodové a temperové barvy. Na závěr schůzky jsme si zopakovali proč je důležité třídit odpad a jaký odpad třídit můžeme. Další schůzka dětského Ekotýmu se bude konat 20. 2. 2018.

Zapsala: L. Bulantová


Dětský Ekotým – 23. 1. 2018
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 23. 1. 2018 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu)

Úterní schůzku dětského Ekotýmu jsme věnovali tvoření. Společně s dětmi jsme použili veškerý tříděný odpad a pustili jsme se do tvoření. A tak během chvilky vznikl z jedné čtvrtky a prázdné krabičky od kapesníků domeček. Z brčka, polystyrenových kuliček a kusu plastové lahve děti vytvořily na barevný výkres krásné kytičky. Nápadů bylo hodně a vše co děti vytvořily bude k vidění na nástěnce Ekoškolky.

Zapsala: L. Bulantová


Dětský Ekotým – 22. 11. 2017
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 22. 11. 2017 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu)

Ve středu 22. 11. 2017 se konala druhá schůzka dětského Ekotýmu. Společně jsme se byli podívat po okolí školky a hledali jsme barevné kontejnery na tříděný odpad. Velké baravné kontejnery jsme našli na parkovišti poblíž naší MŠ. Připomněli jsme si, co všechno můžeme třídit a kam dále putuje odpad z těchto kontejnerů. Došli jsme se také podívat, kde schraňujeme sběr papíru u nás ve školce. Na školní zahradě jsme našli kompost a povídali jsme si o tom, co do něj patří a co ne. Na závěr schůzky jsme zjišťovali, kde máme ve třídách umístěné koše na tříděný odpad. Zkontrolovali jsme i naší školní kuchyni. Pozitivní zjištění bylo, že ve všech třídách i v kuchyni odpad třídíme.

Zapsala: L. Bulantová



Dětský Ekotým – 30. 10. 2017
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 30. 10. 2017 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu)

Téma schůzky – Odpady:

V úterý se konala schůzka dětského Ekotýmu. Dětem bylo představeno téma pro tento školní rok - ODPADY. Společně jsme si odpověděli na tyto otázky: 

Co to vlastně odpad je a jak vzniká?

Proč je důležité odpad třídit?

Jaké odpady můžeme třídit? 

Co všechno třídíme u nás ve školce? 

Kde jsou ve třídách umístěné koše na tříděný odpad? 
 


Na závěr schůzky děti hravě zvládly roztřídit do barevných košů připravenou hromádku odpadu, ve které byly plastové a skleněné láhve, papíry, nápojové kartony, krabice, obaly, atd. 
Další schůzka Ekotýmu pro děti je náplanována na 21. 11. 2017.


Zapsala: L. Bulantová



Ekotým pro rodiče – 24. 10. 2017 
Zápis schůzky Ekotýmu pro rodiče ze dne 24. 10. 2017 (přítomní - rodiče zastupující Ekotým)

V úterý se konala schůzka pro rodiče z Ekotýmu. Hlavním důvodem naší společné schůzky bylo představení tématu pro tento školní rok - ODPADY. Shrnuli jsme zde, co již v MŠ ohledně třídění odpadu děláme (sběr papíru) a jak budeme toto téma představovat dětem z Ekotýmu. Poté jsme společně s rodiči připravili plán na celý školní rok. Z této schůzky vzešly skvělé nápady, jak toto nelehké téma dětem co nejvíce přiblížit (exkurze, divadlo, beseda, atd.). Také byly odsouhlaseny akce na druhé pololetí (společný úklid Jahodnice a akce na zahradě DEN ZEMĚ). Všem zúčastněným rodičům děkujeme, byla to velice příjemná schůzka.

Zapsala: L. Bulantová

PRVNÍM TÉMA PRO NÁŠ EKOTÝM

Jídlo

Raduji se z toho, že jsem něco nemusel koupit.                                  

Petr Ledvina

V tématu Jídlo se děti seznamují, co to je zodpovědná spotřeba jídla a jaké jsou zásady zdravé výživy. Děti zjišťují původ potravin a učí se, proč jsou potraviny z místních zdrojů šetrnější k životnímu prostředí. Samy pátrají, které potraviny mohou získat z blízkého okolí a které se musejí dovézt z daleka.  Učí se o důležitosti ovoce a zeleniny pro člověka. Pokud je to možné, zakládáte s dětmi ve školce záhonky a učíte je, jak si mohou např. samy vypěstovat zeleninu.

 

Ekotým pro rodiče a děti – 22. 5. 2017
Zápis schůzky Ekotýmu pro rodiče a děti ze dne 22. 5. 2017 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu a rodiče zastupující Ekotým)

V pondělí se konala společná schůzka Ekotýmu pro rodiče a děti. Holčičky a kluci zde představili veškerou činnost dětského Ekotýmu za poslední měsíce. Na začátku se pochlubili plakáty polepenými zdravými a nezdravými potravinami. Společně jsme rodičům popsali naše Pomazánkové dny a tvoření vajíčkové a mrkvové pomazánky. Na závěr jsme rodiče informovali o našich záhoncích a zkušenostech s pěstováním rostlin. Třída Motýlci si na svůj záhonek zasadila hrášek, třída Kočičky se stará o záhonek s květinami (frézie, lilie, kosatce) a pěstuje si dýni. Třída Pejsci zasázela ředkvičky a slunečnice a třída Včeličky má záhonek plný bylinek (bazalka, pažitka, máta, šalvěj, atd.). Poté se všichni s velkým nasazením pustili do malování našich dvou nástěnek pro Ekotým. Společná práce rodičů a dětí se neobyčejně povedla. Tyto nástěnky budou umístěny do chodeb naší školky a budou informovat všechny rodiče o tom, co právě s dětmi z Ekotýmu a posléze s dětmi na třídě tvoříme.
 
Zapsala: L. Bulantová


Dětský Ekotým – 5. 5. 2017
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 5. 5. 2017 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu)

Téma schůzky – Pomazánky:

V pátek se konala v naší školce další schůzka dětského Ekotýmu. Po společném přivítání a představení programu se děti pustily do práce. Rozdělily se do dvou skupin. První skupina měla na stolečku připravené mističky s potřebnými ingrediencemi k výrobě mrkvové pomazánky. Druhá skupina dětí našla u svého stolku také mističky, ale s ingrediencemi k výrobě vajíčkové pomazánky. Všechny děti se za asistence učitelek pustily do přípravy pomazánek. Někdo krájel cibulku, někdo strouhal jablko, ostatní míchaly a dochucovaly. Na závěr děti namazaly své pomazánky na chlebové jednohubky a začalo společné ochutnávání. Mrkvová pomázánka s jablkem byla lehká a velice chutná. Tradiční vajíčková pomazánka chutnala výtečně. Zdravá svačinka udělala radost všem přítomným. Na závěr schůzky děti vytvořily plakáty, na které nalepily obrázky zdravých a nezdravých potravin.
Další schůzka Ekotýmu se koná 22. 5. 2017 a je společná pro rodiče a děti.

RECEPTY NA NAŠE SKVĚLÉ POMAZÁNKY:
MRKVOVÁ POMAZÁNKA                               

  • 3 středně velké mrkve
  • 1 tvaroh nebo lučina
  • 1 jablko
  • 3 lžíce bílého jogurtu
  • ½ lžičky citronové šťávy  
  • Sůl    

Mrkev a jablko nastrouhejte, přidejte tvaroh
a bílý jogurt. Dochuťte solí a citronovou šťávou.

VAJÍČKOVÁ POMAZÁNKA

  • 5 vajec
  • 1 lučina
  • 3 lžíce bílého jogurtu
  • 1 malá lžíce hořčice
  • 1 jarní cibulka
  • 2 sterilované okurky
  • Sůl

Vařené vejce a okurky nakrájejte na malé kousky. Přidejte bílý jogurt, najemno nakrájenou jarní cibulku a lučinu. Dochuťte hořčicí a solí.

DĚTI DĚLALY MŇAM :-)))))))
Zapsala: L. Bulantová
 

OTVÍRÁNÍ ZAHRADY - 4. 5. 2017

V květnu jsme společně s Ekotýmem rodičů připravili akci na naší školní zahradě. Pro děti a jejich rodiče jsme přichystali odpoledne plné her, soutěží a odměn. Na zahradě bylo několik stanovišť, kde si děti mohly ověřit své znalosti, ochutnat něco dobrého a zasportovat si. Rodiče z Ekotýmu připravili stánek, kde děti ochutnávaly zdravé a chutné dortíky a domácí limonádu. Jejich úkolem bylo poté poznat jaké ingredience byly přidány do pečení a jaké do limonády. U druhého stanoviště se děti učily třídit odpad. A u dalších stanovišť děti poznávaly květiny, ovoce a zeleninu (po hmatu) a přiřazovaly mláďata k jednotlivým zvířatům. Pohybové nadání děti uplatnily u posledního stanoviště, kde se snažily dostat barevné motýlky co nejrychleji do jejich domečků. Společné odpoledne při hrách bylo velice příjemné a rychle nám všem uteklo. 

Rodičům z Ekotýmu bych tímto chtěla poděkovat za plné nasazení a perfektní provedení celé akce.

Zapsala: L. Bulantová
 


Dětský Ekotým – 27. 3. 2017 
Zápis schůzky dětského Ekotýmu ze dne 27. 3. 2017 (přítomní - zástupci dětského Ekotýmu)

V MŠ Jahodnice proběhla první schůzka dětského Ekotýmu. Děti se společně přivítaly a představily. Povídali jsme si o programu Ekoškoly, představili si jednotlivé okruhy (jídlo, voda, prostředí a odpady). Seznámili jsme se s tím, co nás v příštích měsících čeká.Naše první téma je jídlo. Ve třídě jsme měli připravený koš plný potravin, který jsme dále rozdělili na zdravé a nezdravé potraviny. Ze zdravých potravin jsme vytřídili ovoce a zeleninu. Mluvili jsme o důležitosti vitamínu, které nám ovoce a zelenina přináší. Na závěr schůzky děti dostaly hádanku: se zavřenýma očima a podle chuti hádaly, jaký kousek ovoce dostaly do pusinky. Ze schůzky děti odcházely s úkolem: dětem ve třídě předají informace, které se na dnešní schůzce dozvěděly a jako detektivové zjistí odpověď na otázku, zda dostáváme ve školce hodně ovoce a zeleniny.

Zapsala: L. Bulantová



Schůzka Ekotýmu rodičů – 27. 3. 2017
Úvod:

  • Představení členů Ekotýmu
 
Ekoškola:
  • Proč jsme se zapojili – vysvětlení, jaké důvody vedly k zapojení naší školky do mezinárodního programu Ekoškola.
  • Představení Ekoprogramu – mezinárodní vzdělávací program, historie Ekoškoly.
  • Cíl Ekoprogramu – přiblížit dětem environmentální výchovu a ekologii. Cílem je vést děti k samostatnému rozhodování a přebírání zodpovědnosti za naplňování cílů. Děti tak formou prožitkového učení mění prostředí školy a návyky a jsou šetrnější k životnímu prostředí.
  • Co můžeme od Ekoprogramu očekávat – metodické vedení jak činnosti v oblasti enviromentální výchovy a ekologie zapojit do ŠVP.
  • Sedm kroků Ekoprogramu:
  • První krok – Ekotým
  • Druhý krok – Analýza
  • Třetí krok – Plán činností
  • Čtvrtý krok – Sledování a vyhodnocování
  • Pátý krok – Enviromentální výchova ve výuce
  • Šestý krok – Informování a spolupráce
  • Sedmý krok – Ekokodex
  • Čtyři hlavní témata:
  • Jídlo
  • Odpady
  • Prostředí
  • Voda
  • Naše téma – jako první bylo zvoleno téma Jídlo. Dále bude následovat téma Odpady.
  • Analýza – děti začaly zjišťovat, jaké jsou silné a slabé stránky v naší školce u vybraného tématu. O průběhu analýzy budou informovat rodiče na společné schůzce Ekotýmu a následně bude stanoven plán činností.
 
Co nás čeká ve školce?
  • Pomazánkové dny – děti samy tvoří a ochutnávají pomazánky
 
Velikonoční akce na zahradě
  • Společná akce pro děti a rodiče
  • Navrhovaný termín 27. 4. 2017 v 16:30 hod.
  • Úkol pro rodiče z Ekotýmu – zajistit dvě stanoviště pro děti. První stanoviště k tématu Jídlo, druhé stanoviště k tématu Odpady.
 
Otázky k analýze (téma – Jídlo)
  • Během schůzky Ekotýmu vyplynuly další otázky k tématu Jídlo:
  • Které jídlo nám ve školce chutná a které naopak nemáme rádi?
  • Vyhovuje nám velikost porcí?
  • Na další schůzce Ekotýmu dětí budeme děti informovat o tom, že různorodost a pestrost jídel je nutná pro vyváženou stravu a pokud to bude možné, domluvíme návštěvu naší kuchyně.
 
Ekokodex
  • Společně byly stanoveny pravidla Ekotýmu
 
 
Další schůzka Ekotýmu
  • Společná schůzka Ekotýmu dětí a rodičů proběhne v pondělí 22. 5. 2017 v 16:30 hod.

 
Zapsala: L. Bulantová