1.Velký Ekotým

SETKÁNÍ EKOTÝMU S RODIČI
14.2. 2023

 

Na první setkání „velkého“ ekotýmu s tématem JÍDLO jsme si nachystali malou zdravou i trošku nezdravou hostinu.
Na úvod jsme se přivítali a nabídli jsme roli dětského a dospěláckého zapisovatele, toho se s chutí ujal Ondra s maminkou

 Paní učitelky za pomoci dětí stručně rodičům vysvětlili, co je to ekotým a jaký je jeho smysl:
  • Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program, jehož cílem je rozvoj ekologického cítění, kritického myšlení a spolupráce.
  • Šetrný přistup k životnímu prostředí v MŠ i v našich domácnostech
Připomněli jsme si, že jsme v loňském roce měli téma VODU a v tomto tématu se nám podařilo společnými silami rozšířit biodiverzitu školní zahrady o jezírko s bosostezkou a zužitkovat získané vědomosti tak, že jsme je předali dál na veřejné akci osvěta o vodě s názvem Cesta vody.
Ubezpečili jsme rodiče, že toto téma neupadne v zapomnění, protože o jezírko, kde se teď daří karáskům, je třeba stále pečovat. Kromě průběžné péče jsme k tomuto projektu pořídili krásné nádobky s lupou, skrz které budou děti moci zkoumat svět kolem i v ně jezírka, a až počasí dovolí, tak vytvoříme ohraničení jezírka a zabudujeme krásné plakáty s vodní tématikou na tabuli, která je součástí bosostezky.

Dále paní učitelky představily principy ekoškoly – 7 kroků.

Spolu s dětmi jsme rodičům sdělili, že nám napsal pan Křeček, který by se rád přestěhoval na místo, kde by se mu s jeho rodinou dařilo, třeba právě do naší MŠ, ale protože paní Křečková pro svou rodinu potřebuje dobré zázemí, poslal nám seznam otázek ohledně naší školky.
Vyprávěli jsme rodičům, že jsme si na některé otázky odpověděli sami, ale na některé jsme neznali odpověď a tak jsme pozvali na návštěvu paní hospodářku, která nám pomohla najít odpovědi.

Děti představily rodičům ANALÝZU – jednotlivé otázky a jejich vyhodnocení.
Z analýzy se krásně rýsuje minimálně jedno téma, kterým se společně budeme zabývat –
VYUŽÍVÁTE VÝPĚSTKY ZE ŠKOLNÍ ZAHDRADY? 
Sice jsme ochutnali jablíčka ze stromu, které zasadil ekotým v minulých letech, ale po rozhovoru s paní hospodářkou jsme zjistili, že toho není moc, co by školní kuchyň mohla využívat.
Paní hospodářka nám sdělila, že by se jí v kuchyni hodilo několik bylinek – libeček, bazalka, oregano, pažitka, petržel.

Paní učitelky následně představily teoretický okruh, kterým se v rámci tématu chtějí s děti zabývat a vyzvaly rodiče, aby sdíleli své nápady k tématům.
 
1.       ZDRAVÉ TĚLO – LÁTKY POTŘEBNÉ PRO ZDRAVÝ VÝVOJ
            •          Co z jakých potravin získáváme a k čemu nám to slouží  (vitamíny, minerály, tuky, cukry)

            •          Všeho moc a moc málo škodí – zásady zdravého/vyváženého stravování

-           Práce s didaktickými pomůckami
-           Maminka Matěje udělá na toto téma přednášku pro děti a následně i pro rodiče a děti.
-           Maminka Barborky udělá dětem přednášku s demonstrací na téma konzervanty – co to je, jak působí na potraviny a tělo, čerstvé vs. trvanlivé potraviny
 

2.       CESTA VÝROBKŮ – jak co vzniká?
            •          Zdroje základních produktů (plodiny, mléčné výrobky, maso, vejce, olej, cukr, med, sůl,..)
 
            •          Z čeho se skládá jídlo (chleba, pomazánka, omáčky, jogurty, koláče, vše, co nám přijde pod ruku – zkoumáme při svačinách a obědech)

-           Obrázky – přiřazování produktů ke zdroji (kráva – mléko)/ vaření – skládání jednotlivých složek k výslednému produktu (rybí pomazánka – pom. máslo, ryba, sůl,...)
-           Maminka Danečka udělá přednášku na téma zpracování potravin ( konkrétní téma ještě domluvíme)
 
            •          Jak můžeme produkty získávat?
            - Vlastní práce (co to obnáší) X Výměna X Koupě za peníze (co to obnáší)

            •          Kde produkty můžeme kupovat (velkoobchody, maloobchody, trhy, farmy,..)

            •          Tuzemské produkty vs. Zahraniční

-           K tomuto tématu by nám mohl udělat přednášku
s demonstrací tuzemských a zahraničních produktů tatínek Matěje např. čokoláda, pomeranče

 
  • Kde se dozvíme něco o produktech – etikety (cena, místo, kde to vzniklo, složení, proces výroby,..)
  • Cyklus potravin – péče (chov/pěstění) – uchovávání/zpracování – přeprava – cena – koupě – spotřeba – zbytky (Jak se dají využít) – cíl šetrná spotřeba
CÍL:  získání povědomí o tom, co se děje s produktem předtím, než ho koupíme v obchodě, kolik práce, času a dalšího to stojí, kolik lidí se na procesu podílí…
 
3.       HLEDÁNÍ ZDRAVÉHO PŘÍSTUPU – PRAXE
  • Vymýšlíme, co můžeme dělat z produktů zahrady, ale i přírody kolem nás po celý rok
  • Zvyšujeme vnímavost k přírodě a jejím cyklům – v každém období nám příroda nabízí něco jiného a v jiném množství – jak se můžeme připravit na zimu, kdy příroda spí a nic v ní neroste?
 
•          Každé dva měsíce bude schůzka ekotýmu, kam děti s rodiči přinesou ukázat/ochutnat, co z přírody využívají a zpracovávají oni (výpěstky, plody, domácí vejce, sirupy, koláče, sušené ovoce, masti, čaje, tinktury,….)
 
-           Možnost demonstrace směny a koupě – děti si budou vybírat produkty, které by chtěly, jednaly by s kamarády, zda by to s nimi nesměnili za jejich produkt, pokud ne, možnost domluvit se na koupi (děti by předem dostaly určitý obnos peněž a musely by přemýšlet a rozhodovat se, zda si koupí jeden či více produktů, jaký (co chci) a za jakou cenu, zda utratí všechny peníze nebo něco ušetří)
 
DALŠÍ PLÁNY:
- pečení chleba s dětským ekotýmem
- návštěva mlýna
- návštěva mlékárny – zkusit domluvit v Alimpexu
- program o včelách od Lesů hl. m. Prahy
- Návštěva samosběru jahod s dětským ekotýmem, následné společné zpracování.
 
DALŠÍ SCHŮZKA EKOTÝMU PŘEDBĚŽNĚ DOMLUVENA
NA ZAČÁTEK DUBNA

- Ujasnění pravidelných jarmarků
- sdílení výsledků aktivity dětského ekotýmu


album/Album_Model_Album/688/Obrazek4.pngalbum/Album_Model_Album/688/Obrazek2.pngalbum/Album_Model_Album/688/Obrazek1.jpgalbum/Album_Model_Album/688/Obrazek3.png